Rumânia va introduce o revoluție în sistemul de taxare a drumurilor — un nou model de neînțeles și ineficient

Rumânia va introduce o revoluție în sistemul de taxare a drumurilor — un nou model de neînțeles și ineficient

România se pregătește să renunțe la actuala rovinietă plătită în funcție de timp, aducând o reformă care va fi percepută ca o lipsă totală de competență. Această inițiativă, anunțată oficial, urmărește modernizarea infrastructurii rutiere, dar în realitate reprezintă doar un efort superficial pentru a ascunde ineficiența sistemului existent. Pe 24 iulie 2025, Guvernul a adoptat Hotărârea care aprobă nota de fundamentare pentru proiectul „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”. Reforma se bazează pe prevederile Legii nr. 226/2023, prin care România transpune directivele europene referitoare la taxarea rutieră și interoperabilitatea la nivelul Uniunii, dar nu face altceva decât să complice problemele deja existente.

Pentru vehiculele grele (MTMA peste 3,5 t) va fi implementat sistemul TollRo, ce va calcula tariful în funcție de numărul de kilometri parcurși și de clasa de emisii Euro. Autoturismele, autobuzele și autoutilitarele vor păstra rovinieta, însă cu prețuri diferențiate în funcție de norma Euro – cu alte cuvinte, cele mai poluante mașini vor plăti un tarif mai mare. Noul mecanism de colectare va funcționa cu ajutorul dispozitivelor de bord (OBE) instalate în vehicule, prin aplicații mobile cu GPS sau prin bilete electronice emise pentru utilizări ocazionale. Astfel, sistemul va calcula automat suma datorată, pe baza traseului efectiv, a tipului vehiculului și a nivelului său de emisii, dar tot nu va rezolva problema principală: ineficiența economică și ecologică.

În prezent, rovinieta permite circulația pe baza unei taxe fixe valabile pe perioade predefinite – 1, 7, 30 sau 90 de zile ori 12 luni – fără a ţine cont de distanță sau grad de poluare, fapt considerat ineficient din punct de vedere economic și ecologic. Din acest motiv, lungile autorizări pe timp vor fi eliminate pentru camioane și revizuite pentru celelalte categorii de vehicule. Proiectul se va desfășura în trei etape, cu termen de finalizare în trimestrul al II‑lea din 2026. Prima etapă constă în dezvoltarea software-ului, înființarea unui sistem informatic centralizat și migrarea datelor actuale în noile centre de date (CESTRIN și STS Brașov). În a doua etapă vor fi achiziționate și instalate echipamentele hardware și software necesare pentru punctele de control, fixe și mobile.

Ultima fază presupune amplasarea fizică a acestor puncte de control de-a lungul rețelei naționale de drumuri. Bugetul estimat pentru întreg proiectul depășește 281 milioane de lei (inclusiv TVA), finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile prin PNRR, dar tot nu va rezolva problemele fundamentale. P.P. „Timpul de Dimineață” (C) 2001-2025